Nexdrive
Powrót do przeglądu

Hybryda czy elektryk? Poznaj różnice oraz najważniejsze wady i zalety

W przeszłości benzyna i olej napędowy były jedynymi paliwami dostępnymi do napędzania pojazdów. Jednak od końca lat 90. XX wieku tradycyjne paliwa z sukcesem wspiera elektryczność. Obecnie – czy to samochód hybrydowy, czy elektryczny – wszystkie mają zarówno wady, jak i zalety. Istnieją też znaczące różnice między hybrydą (PHEV)  a elektrykiem (EV). Warto je wszystkie poznać, by odpowiedzieć sobie na pytanie: hybryda czy elektryk?

Jak działa napęd elektryczny (EV)?

Samochody elektryczne różnią się od tradycyjnych tym, że są napędzane silnikami elektrycznymi, a nie spalinowymi. Auto elektryczne jest zależne od zestawu akumulatorów trakcyjnych, które przechowują energię elektryczną, i ładowane przez zewnętrzne źródło zasilania, gdy jest podłączone do stacji ładującej lub domowego gniazdka. Elektryka można ładować także podczas jazdy, wykorzystując hamowanie rekuperacyjne – gdy kierowca hamuje, część energii kinetycznej, która zwykle byłaby tracona podczas hamowania, zamienia się w energię elektryczną, która zasila pojazd.
W związku z tym, że auta elektryczne nie potrzebują paliwa płynnego, takiego jak benzyna czy olej napędowy, nie potrzebują też osprzętu paliwowego, takiego jak pompa paliwowa czy zbiornik paliwa.

Jak działa napęd hybrydowy (PHEV)?

Za napęd samochodu hybrydowego odpowiadają silnik spalinowy i jednostka elektryczna. Istnieją różne typy aut hybrydowych, z których każdy działa nieco inaczej – mogą być napędzane silnikiem benzynowym, elektrycznym lub kombinacją obu, aby zmniejszyć zużycie paliwa bez uszczerbku dla osiągów.

Czytaj więcej na temat aut hybrydowych: Jak działa samochód hybrydowy? Oto, co warto wiedzieć

Samochód hybrydowy czy elektryczny – który wybrać?

Samochody elektryczne czy hybrydowe są choć jeszcze nie pierwszym, to już coraz częstszym wyborem kierowców. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem i nie wiesz, którą opcję wybrać, auto elektryczne czy hybrydowe, to dokładnie przeanalizuj, czego możesz się spodziewać w obu przypadkach. Pomyśl o tym, jak samochód elektryczny wpłynąłby na Twoje codzienne życie, a jak hybrydowy. Na przykład:

  • Czy poruszasz się raczej po mieście, czy robisz dłuższe trasy? 
  • Czy wiesz, gdzie w Twojej okolicy znajdują się stacje ładowania?
  • Jak często możesz ich potrzebować?
  • Gdzie będziesz serwisować swoje nowe auto? Dobrze przygotowane do obsługi samochodów z instalacjami wysokonapięciowymi są np. serwisy ogólnopolskiej sieci EuroWarsztat.

Znajdź najbliższy serwis NexDrive

Informacje tego typu pomogą w podjęciu decyzji o zakupie, ponieważ nie ma jednoznacznej odpowiedzi, który rodzaj napędu jest lepszy. Lepszy jest ten, który jest bardziej odpowiedni dla Ciebie. Warto poznać więc dokładniej wady i zalety samochodów, które na polskich ulicach wciąż są nowością i krąży na ich temat wiele mitów.

Jak wypada zatem porównanie: hybryda a elektryk?

Zalety samochodu z napędem elektrycznym:

  1. Jest bardzo przyjazny dla środowiska w porównaniu z pojazdami napędzanymi benzyną lub olejem napędowym – nie emituje spalin, nie ma nawet rury wydechowej.
  2. Jest napędzany wyłącznie energią elektryczną, co oznacza, że ​​nie zużywa paliw kopalnych, co eliminuje coraz droższe koszty tankowania. 
  3. Pojazdy elektryczne są ciche, a przebiegi można znacznie poprawić w porównaniu z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi, zwłaszcza podczas jazdy z małą prędkością w miastach i na obszarach zabudowanych. 
  4. Nie mają silnika spalinowego, nie wymagają więc jego regularnej konserwacji i wymiany oleju. 

Wady samochodu z napędem elektrycznym:

  1.  „Tankowanie” energii trwa znacznie dłużej niż paliwa. Przez to dotarcie do celu może się wydłuża
  2. szczególnie, jeśli czeka Cię dalsza podróż. Jeśli wyczerpiesz baterię w trasie, będziesz musiał poczekać na jej naładowanie przed ponownym wyruszeniem w drogę. 
  3. Choć na przestrzeni lat zarówno infrastruktura dostosowana do elektryków i zasięg pojazdów elektrycznych zmieniają się na korzyść, musisz wziąć pod uwagę, że bateria się wyładowuje, a sieć stacji ładowania mogłaby być lepiej rozwinięta. Jeśli więc regularnie pokonujesz dłuższe dystanse, konieczne będzie planowanie trasy tak, aby znaleźć najbardziej efektywne punkty ładowania.
  4. Zazwyczaj samochody elektryczne mają wyższy koszt początkowy niż tradycyjne pojazdy spalinowe lub pojazdy hybrydowe. Może on jednak zostać zrekompensowany oszczędnościami na kosztach paliwa w czasie eksploatacji.

Zalety samochodu z napędem hybrydowym

  1. Hybrydy zużywają znacznie mniej paliwa w porównaniu z pojazdami z silnikiem Diesla lub silnikami benzynowymi. Ich użytkowanie jest zatem bardziej ekonomiczne. 
  2. Są przyjazne dla środowiska – w związku z tym, że zużywają mniej paliwa, emitują mniej spalin do atmosfery. 
  3. 10 czy 20 lat temu hybrydy były nową, niesprawdzoną technologią. Obecnie są jednak dobrze poznane i stale ulepszane. Są już tak zwyczajne, że aż nudne. Prawie każdy duży producent samochodów ma w swoim asortymencie hybrydę.
  4. Aut hybrydowych typu mild hybrid i full hybrid nie trzeba ładować
  5. Energia w nich nie pochodzi z gniazdka, a wytwarzana jest w wyniku pracy silnika czy za każdym razem, kiedy samochód hamuje.

Wady samochodu z napędem hybrydowym

  1. Ponieważ pojazdy hybrydowe mają zarówno silnik spalinowy, jak i akumulator, są znacznie cięższe niż ich odpowiedniki – mają więc mniejszą prędkość przyspieszania i mniejszą zwinność.
  2. Ponieważ hybrydy są skonstruowane tak, aby były bardziej wydajne i ekonomiczne, nie są tak szybkie, jak pojazdy z napędem tradycyjnym. 
  3. Samochody hybrydowe mają mały zasięg wyłącznie na napędzie elektrycznym – klasyczne przejadą tak zaledwie kilka-kilkanaście kilometrów, typu plug-in ok. 50 km zanim akumulator się rozładuje.

Naprawa samochodów elektrycznych i hybrydowych

Jeśli zdecydujesz się na samochód elektryczny czy hybrydowy, musisz mieć świadomość, że to auta droższe nie tylko w zakupie, ale i bardziej wymagające w utrzymaniu niż konwencjonalne pojazdy. Ponieważ na drogach jest ich mniej, znalezienie odpowiednich części zamiennych może być trudniejsze i droższe. Również z wymianą akumulatorów wiąże się więcej kosztów, chociaż są zaprojektowane tak, aby wytrzymać jak najdłużej, zanim będą wymagały wymiany. Bezpieczna utylizacja baterii, bez ryzyka dla środowiska, także oznacza dodatkowy wydatek. Z drugiej strony jednak, elektryki nie mają silnika spalinowego, co oznacza mniej części do potencjalnego popsucia się.

Choć rozwiązania elektryczne są dostępne w motoryzacji od ponad dwóch dekad, nie wszystkie warsztaty samochodowe mają odpowiednie zaplecze i uprawnienia do ich obsługi. Wykształceni w tym kierunku mechanicy z odpowiednimi kompetencjami i doświadczeniem są więc na wagę złota – mówi Andrzej Guzek z sieci EuroWarsztat. – Naprawa i diagnostyka samochodów elektrycznych wymagają profesjonalnego podejścia i specjalistycznej wiedzy. Dlatego od kilku lat przeprowadzamy wysokospecjalistyczne szkolenia dla serwisów i pracowników sieci EuroWarsztat. Wszystko po to, by podnieść jakość usług na najwyższy poziom i zapewnić kompleksową obsługę także użytkownikom elektryków – dodaje.