Jak samochód elektryczny radzi sobie w różnych warunkach pogodowych?
Istnieje powszechne przekonanie, że baterie litowo-jonowe są podatne na zmiany temperatury. Branża elektromobiloności wprowadza jednak rozwiązania, które minimalizują negatywny wpływ pogody na wydajność baterii. Jakie?
Czego dowiesz się z materiału?
-
Co ma wpływ na wydajność samochodów elektrycznych zimą?
-
Jakie są nowoczesne rozwiązania dla elektryków w warunkach zimowych?
-
Jak najlepiej użytkować auto elektryczne zimą?
Uważa się, że podczas upałów lepiej nie parkować auta elektrycznego w miejscach, w których występuje silna ekspozycja na słońce i zaleca się parkowanie w miejscach zacienionych. Ma to chronić ogniwa baterii przed przegrzaniem. Zimą natomiast warto zadbać o pozostawienie elektryka w garażu lub na parkingu podziemnym, by zabezpieczyć akumulatory przed mrozem. Wraz z rozwojem technologii i rynku elektromobilności powstają jednak rozwiązania, pozwalające na ochronę baterii nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Wydajność samochodów elektrycznych zimą
Spadek wydajności i większe zużycie paliwa w zimowych warunkach jest typowe dla każdego samochodu. Zimą wydajność samochodów elektrycznych może spadać, a zużycie energii wzrastać. Badania wykazują, że w niskich temperaturach spadek wydajności może wynosić do 30%. Utrata ta jest okresowa i nie powoduje trwałego uszkodzenia baterii.
Spadek wydajności aut elektrycznych zimą ma kilka powodów. Po pierwsze, reakcje chemiczne, które zachodzą w akumulatorach, w warunkach zimowych odbywają się wolniej. Niskie temperatury spowalniają te procesy i hamują reakcje chemiczne. Po drugie, przyczyną utraty wydajności o sporym znaczeniu jest ogrzewanie kabiny, które pobiera energię elektryczną. W autach spalinowych sam silnik wytwarza ciepło, które może być wykorzystane do ogrzania kabiny. W pojazdach elektrycznych aby ogrzać auto, potrzebujemy energii z akumulatorów. Po trzecie, silny wiatr, zimne powietrze, opory toczenia oraz większe straty napędu i baterii, również wpływają na utratę wydajności.
Systemy zarządzania pracą baterii w elektrykach
Samochody elektryczne, w przeciwieństwie do aut spalinowych, muszą wytwarzać własne ciepło. To odbywa się kosztem energii magazynowanej w akumulatorach. Skutkiem tego może być ograniczony zasięg. W miarę rozwoju technologii i branży elektromobilności, samochody elektryczne w większości wyposażane są w nowoczesne systemy zarządzania pracą baterii, które pomagają optymalizować wydajność samochodów elektrycznych. Latem chłodzą ogniwa, a zimą je ogrzewają. Należy jednak mieć na uwadze, że systemy zarządzania mogą wpływać na pobór energii, co może przekładać się na zasięg elektryka.
Coraz częściej w autach elektrycznych stosuje się pompy ciepła. To optymalne, energooszczędne rozwiązanie do ogrzewania i chłodzenia kabiny. Chociaż przy ekstremalnych temperaturach ich efektywność maleje, to w umiarkowanych warunkach, takich jak w Polsce, pompy ciepła sprawdzają się bardzo dobrze.
Wpływ użytkowania elektryka zimą na wydajność
Użytkownicy aut elektrycznych sami również mają spory wpływ na wydajność elektrycznych pojazdów i ich zasięgów. W NexDrive zajmujemy się tematyką i serwisem aut elektrycznych, a dzięki zdobytemu doświadczeniu możemy wskazać kilka dobrych praktyk podpowiadających co można robić w sezonie zimowym, by zwiększyć wydajność elektryka. Mianowicie:
- starać się utrzymać ciepło w kabinie, ponieważ jej wychłodzenie i ponowne nagrzanie pochłonie więcej energii,
- korzystać z podgrzewania foteli i kierownicy, aby zmniejszać siłę ogrzewania kabiny,
- zadbać o odpowiednią izolację kabiny, np. poprzez sprawdzanie uszczelek w drzwiach,
- korzystać z fabrycznej nawigacji przy planowaniu trasy, ponieważ uwzględnia ona czas potrzebny na ładowanie,
- wybierać odpowiednie opony, sprawdzając ich klasę efektywności (A – najwyższa, E – najniższa) oraz dbać o ich stan,
- wyłączać hamowanie rekuperacyjne na oblodzonych drogach,
- unikać gwałtownego hamowania i przyspieszania,
- w miarę możliwości, utrzymywać stałą prędkość,
- ładować baterię do 80%, co wydłuża jej żywotność i zwiększa wydajność,
- zwrócić uwagę czy auto elektryczne wyposażono w pompę ciepła lub pakiet zimowy, dzięki któremu można utrzymać temperaturę baterii w optymalnym zakresie.
Podczas użytkowania samochodów elektrycznych w różnych warunkach pogodowych, warto zadbać o ich baterie, które mogą być wrażliwe na skrajne temperatury. Zimą wydajność pojazdów elektrycznych może spadać, głównie ze względu na wolniejsze reakcje chemiczne w akumulatorach oraz konieczność ogrzewania kabiny. Nowoczesne systemy zarządzania bateriami, pompy ciepła, pomagają optymalizować zużycie energii, choć ich skuteczność maleje przy ekstremalnie niskich temperaturach. Użytkownicy mogą poprawić wydajność pojazdów, dbając o odpowiednią izolację kabiny, wybór odpowiednich opon oraz stosując techniki oszczędzające energię. Regularne ładowanie baterii do 80% oraz korzystanie z fabrycznych systemów zarządzania temperaturą akumulatorów dodatkowo przedłuża ich żywotność i zasięg w trudnych warunkach. Jeśli potrzebujesz wsparcia przy swoim elektryku przed zbliżającym się sezonem zimowym, skontaktuj się z jednym z naszych warsztatów aut elektrycznych NexDrive.