Serwisowanie aut elektrycznych. Gdzie można serwisować samochody elektryczne?
Czy serwis i naprawy aut elektrycznych są tańsze niż pojazdów spalinowych? Czy serwisy są na to przygotowane?
Czego dowiesz się z materiału?
- Jakie są różnice pomiędzy serwisowaniem auta elektrycznego, a spalinowego
- Jakie są koszty serwisowania samochodu elektrycznego
- Gdzie można serwisować auta elektryczne?
Całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego obejmuje trzy główne elementy: cenę zakupu, koszty ładowania oraz wydatki na serwis i naprawy. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach, rośnie także zapotrzebowanie na usługi serwisowe. Choć można by się spodziewać, że rozwój elektromobilności pociągnie za sobą wzrost liczby wyspecjalizowanych warsztatów, rzeczywistość wygląda inaczej – takich serwisów wciąż jest niewiele. Sieć NexDrive jest jedną z nielicznych w Polsce, która specjalizuje się w naprawach i serwisowaniu aut elektrycznych.
Serwis aut elektrycznych vs serwis aut spalinowych
Główna różnica między serwisowaniem samochodów elektrycznych a spalinowych polega na znacznie mniejszej liczbie podzespołów w napędzie elektrycznym. W przypadku aut benzynowych lub diesla podczas serwisowania trzeba uwzględnić takie elementy, jak układ zapłonowy, rozrusznik, alternator czy turbosprężarka. W samochodach elektrycznych te części nie występują, co eliminuje potencjalne awarie i związane z nimi koszty. Dodatkowo, pojazdy elektryczne nie wymagają wymiany płynów eksploatacyjnych, takich jak olej silnikowy czy płyn chłodniczy, co również redukuje koszty serwisowe. W elektrykach wymienia się jedynie płyn hamulcowy oraz filtr kabinowy. Warto również pamiętać, że klocki i tarcze hamulcowe w takich samochodach zużywają się wolniej dzięki procesowi rekuperacji, który odzyskuje energię podczas hamowania, wydłużając tym samym żywotność tych elementów.
Koszty serwisu auta elektrycznego
Przegląd techniczny samochodu elektrycznego kosztuje około 100 zł, czyli mniej więcej tyle samo co w przypadku auta spalinowego. Zakres sprawdzenia stanu technicznego oraz wymiany części eksploatacyjnych, a także wizyt w autoryzowanym serwisie, zależy od zaleceń producenta (np. Tesla nie posiada wytycznych, natomiast w Skodzie i Volkswagenie przeglądy odbywają się co 2 lata od zakupu, a w Renault co rok lub co 30 000 km). Przeciętny koszt serwisu auta elektrycznego, obejmujący wymianę płynu hamulcowego, filtra kabinowego, a także kontrolę hamulców, zawieszenia i układu kierowniczego, wynosi około 1500 zł, co zazwyczaj jest niższą kwotą w porównaniu do serwisu samochodu spalinowego obejmującego podobny zakres.
Czynności serwisowe |
Auto benzynowe - koszt |
Auto elektryczne - koszt |
1 x per 1 rok |
Olej silnikowy – 270 zł |
Nie dotyczy – 0 zł |
|
Filtr paliwa – 100 zł |
Nie dotyczy – 0 zł |
1 x per 5 lat |
Akumulator – 300 zł |
Nie dotyczy – 0 zł |
|
Nie dotyczy – 0 zł |
Olej przekładniowy – 280 zł |
|
Nie dotyczy – 0 zł |
Płyn chłodzący baterię – 270zł |
|
Olej w skrzyni biegów – 450 zł |
Nie dotyczy |
1 x per co najmniej 10 i < lat |
Pasek rozrządu – 1 000 zł |
Nie dotyczy – 0 zł |
|
Nie dotyczy – 0 zł |
Wymiana baterii – ok 20 000 zł |
Analizując koszty eksploatacji w dłuższej perspektywie, okazuje się, że są one porównywalne. Samochody elektryczne generują znacznie niższe koszty serwisu i napraw w początkowym okresie użytkowania. Największym wydatkiem może być wymiana baterii po ponad 10 latach. Producenci jednak zapewniają, że akumulatory w autach elektrycznych zachowują co najmniej 70% swojej pojemności po przejechaniu 250 000 km, a same baterie są projektowane na 10-20 lat eksploatacji. Warto dodać, że rozwój technologii sprawia, iż baterie stają się coraz bardziej trwałe i wydajne. Koszty serwisowania rocznego są zatem niższe, a dodatkowe oszczędności wynikają z tańszego tankowania oraz ubezpieczenia w porównaniu do aut spalinowych. Ponadto, właściciele elektryków mogą korzystać z bezpłatnego parkowania w wyznaczonych strefach.
Gdzie serwisować samochody elektryczne?
Zazwyczaj serwisowanie samochodów elektrycznych odbywa się w autoryzowanych punktach obsługi danej marki. Oprócz nich, sieć serwisów NexDrive specjalizuje się w obsłudze pojazdów elektrycznych i hybrydowych. NexDrive działa w całej Polsce, stale rozwijając swoją sieć warsztatów. Serwisowanie auta elektrycznego wymaga odpowiedniego przygotowania warsztatu, w tym specjalistycznego sprzętu i przeszkolonych mechaników. Wymaga to m.in. zakupu podnośników do samochodów i baterii oraz oprogramowania do obsługi elektryków.
Utrzymanie auta elektrycznego różni się od serwisowania pojazdów spalinowych, ale personel NexDrive jest na to odpowiednio przygotowany. Mechanicy NexDrive przechodzą specjalne szkolenia, a serwisowanie odbywa się zgodnie z fabrycznymi specyfikacjami, co zapewnia zachowanie gwarancji producenta. Co więcej, warsztaty NexDrive systematycznie inwestują w najnowsze technologie diagnostyczne, aby zapewnić jak najwyższą jakość usług. Dzięki temu sieć NexDrive zdobywa zaufanie coraz większej liczby właścicieli samochodów elektrycznych.
Serwisowanie samochodów elektrycznych jest mniej skomplikowane i tańsze niż serwisowanie pojazdów spalinowych, głównie ze względu na mniejszą liczbę podzespołów narażonych na zużycie. Dzięki mniejszej ilości podzespołów oraz m.in. rekuperacji, obniżają się koszty eksploatacji. Choć wymiana baterii po wielu latach może być kosztowna, technologia baterii stale się rozwija, co zwiększa ich trwałość i wydajność. Przyszłość elektromobilności w Polsce i Europie nadal się klaruje. Niezależnie jednak od tego, wybór odpowiedniego serwisu zapewni długą i bezawaryjną eksploatację Twojego pojazdu.