Nexdrive
Powrót do przeglądu

Wzrost liczby aut elektrycznych w pierwszej połowie 2024 roku przekroczył prognozy

Łączna liczba zarejestrowanych w Polsce aut elektrycznych pod koniec pierwszego półrocza 2024 wynosiła 68 792 sztuki

Czego dowiesz się z materiału?

  • Jak wyglądają statystyki zarejestrowanych aut osobowych, dostawczych i ciężarowych w pierwszej połowie roku
  • Ile punktów ładowania jest aktualnie dostępnych w Polsce
  • Które miasta mają najlepiej rozwiniętą infrastrukturę dla pojazdów zeroemisyjnych

Dane zebrane pod koniec czerwca przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności wskazują, że łączna liczba samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych całkowicie elektrycznych zarejestrowanych w Polsce pod koniec półrocza wyniosła 68 792. Jak dane te mają się do statystyk z 2023 roku?

Zarejestrowane auta osobowe, dostawcze i ciężarowe

Po pierwszej połowie roku rynek nowych i używanych pojazdów elektrycznych w Polsce wykazuje oznaki wzrostu i rozwoju. W czerwcu 2024 udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł 4,2%. Pod koniec pierwszego półrocza 2024 roku liczba zarejestrowanych aut osobowych wynosiła 61 976 sztuk. Jest to przyrost o 54% w stosunku do roku ubiegłego. W czerwcu zarejestrowano 1 809 aut tego typu i stanowi to 17% więcej rejestracji, niż w roku poprzednim. Pod względem najchętniej wybieranych marek BEV w top 3 znalazły się:

  1. Tesla
  2. Mercedes-Benz
  3. Volkswagen

W tym samym okresie flota elektrycznych aut dostawczych i ciężarowych wyniosła 6 816 sztuk. Jest to o 57% więcej niż w 2023 roku.

Wzrasta też liczba ofert na rynku wtórnym. Dla przykładu, na portalu otomoto.pl liczba ogłoszeń używanych BEV z końcem czerwca 2024 wyniosła 4 4492. Wpływ na polepszającą się sytuację na tym polu ma z pewnością coraz szersza wiedza i dostępność serwisów aut elektrycznych. Używane samochody całkowicie elektryczne w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów stanowią 1,1%.

Punkty ładowania aut elektrycznych dostępne w Polsce

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce stale się rozwija. Statystyki wskazują, że pod koniec czerwca 2024 na terenie Polski funkcjonowało 7 255 ogólnodostępnych punktów ładowania. Jest to przyrost o 41% ładowarek w stosunku do poprzedniego roku.

Stacji ładowania AC, umożliwiających ładowanie samochodów elektrycznych prądem przemiennym, funkcjonowało 5 154. Stacji DC, zapewniających ładowanie prądem stałym o dużej mocy – 2 101. Zestawiając te dane ze stanem z czerwca 2023, liczba ładowarek AC wzrosła o 32%, DC natomiast o 66%.

Przeważający udział w całej sieci infrastruktury ładowania na terenie kraju mają ładowarki o mocy do 22 kW.

Miasta z najlepiej rozwiniętą infrastrukturą dla pojazdów elektrycznych

Dla upowszechniania się elektromobilności, kluczowy jest rozwój infrastruktury ładowania. Duże polskie miasta konsekwentnie inwestują w infrastrukturę wspierającą wzrost liczby pojazdów elektrycznych na krajowych ulicach. Stan na czerwiec 2024 wskazuje, że najlepiej rozwiniętą infrastrukturą dla aut zeroemisyjnych posiada Warszawa. Na jej terenie funkcjonuje 696 punktów ładowania pojazdów tego typu, co czyni ją najbardziej przyjaznym miastem dla właścicieli samochodów elektrycznych.  Jest ona, jako stolica i największe miasto w Polsce, liderem w zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.

Drugie miejsce, z liczbą 297 ładowarek, zajmuje Gdańsk. Trójmiejskie miasto, będące ważnym centrum przemysłowym i portowym, również inwestuje w rozwój infrastruktury ładowania pojazdów zeroemisyjnych. Na trzeciej pozycji uplasował się Szczecin, posiadający 256 stacji ładowania. W czołówce znalazł się także Kraków – 226 stacji ładowania oraz Poznań – 214. Podobnie jak rośnie liczba dostępnych punktów ładowania, podobnie wzrasta poziom wiedzy użytkowników na temat elektryków i dostępności punktów, w których możliwa jest naprawa aut elektrycznych. Ma to pewien wpływ na poziom komfortu i zaufania do elektromobilnych rozwiązań części niezdecydowanych jeszcze użytkowników.

Podsumowując, po pierwszej połowie 2024 roku polski rynek pojazdów elektrycznych wykazuje wzrost zarówno w liczbie zarejestrowanych pojazdów, jak i rozwoju infrastruktury ładowania. Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych oraz przyrost punktów ładowania mogą świadczyć o rosnącej akceptacji i popularności pojazdów zeroemisyjnych w Polsce. W nadchodzących latach, przy wsparciu ze strony rządu i prywatnych inwestorów,  można spodziewać się dalszego rozwoju rynku elektromobilności w Polsce.